Consiliere adolescenți
În timpul pubertății apar o serie de schimbări care afectează adolescenții: schimbări fizice și emoționale (datorate modificărilor hormonale), schimbări comportamentale (comportament impulsiv, punerea la îndoială a regulilor, lupta pentru a-și impune propriile credințe și convingeri), vulnerabilitate și influență greșită (abuz de substanțe, asocierea la grupuri nepotrivite), provocări educaționale (dezvoltarea unui set propriu de valori care, uneori, nu implică și instruire academică), probleme de sănătate (program agitat, cu odihnă puțină și obiceiuri alimentare nesănătoase; griji legate de aspectul fizic care pot duce la tulburări de alimentație, mai ales la fete; stres), probleme psihologice (schimbări dese ale dispoziției, anxietate, depresie), probleme sociale-de relaționare (modele de rol căutate în exterior, îndoiala cu privire la anumite lucruri, atracția sexuală, competiția; jenă, vulnerabilitate în diferite situații sociale), probleme sexuale, sarcini neprogramate, adicție la spațiul cibernetic (vorbit mult la telefon, mesaje text, discuții pe chat, jocuri pe calculator) care duc la un stil de viață nesănătos și sedentar și are un impact negativ asupra performanței academice.
Adolescența nu este o perioadă ușoară pentru copii sau părinți. Pentru a face față nevoilor și problemelor care apar la această vârstă e important să știi despre ele și să fii pregătit să le faci față. Conflictele părinte-adolescent care provoacă sentimente nesigure și instabile sunt legate liniar de maturitatea pubertală. Înțelegerea și abordarea pozitivă a acestor conflicte ar putea ajuta copilul să fie mai responsabil și mai adaptat social.
Adolescentul are nevoie de consiliere:
Când se află în anumite situații dificile ( dorința de a se afirma și a se diferenția de ceilalți; tentația țigărilor, alcoolului sau a drogurilor; influența prietenilor vs. înfluența familiei; lupta pentru propria independență; relațiile de prietenie și relațiile intime cu sexul opus);
În orientare școlară și profesională;
În cazul tulburărilor de somn, incapacitate de a se relaxa;
În tulburările de comportament alimentar (anorexie, bulimie)
Când este anxios, dacă are fobii, în cazul atacurilor de panică;
Când are o stimă de sine scăzută, este depresiv, cu tentative de suicid;
Cand are probleme școlare (dificultăți de învățate, săderea randamentului școlar, absenteism, abandon școlar);
Când are un comportament agresiv, este nervos, minte, fură, fuge de acasă.
În consiliere, psihologul are rolul de a ajuta adolescenții cu dificultăți emoționale sau de comportament prin diferite tehnici și metode utilizate. Aceste instrumente vor aduce schimbare în modul în care gândesc, simt și se comportă. Clienții adolescenți sunt susținuți emoțional pentru a-și putea atinge obiectivele stabilite. Obiectivele se pot concentra pe înțelegerea propriilor gânduri și sentimente, pe găsirea de noi soluții la situațiile apărute, pe rezolvarea conflictelor, pe o mai bună comunicare, pe consiliere școlară și psihoeducație, etc.
În cazul părinților, psihologul va oferi, în ședințe separate, consiliere cu privire la educația și comportamentul pe care aceștia este necesar să îl aibă față de copiii lor, dar și dezvoltarea abilităților și cunoștințelor necesare părinților cu adolescenți mai dificili.
La prima ședință de consiliere:
Psihologul va pune întrebări adolescentului. Va încerca să afle situațiile cu care se confruntă acesta. Este de preferat ca un adolescent minor să fie însoțit de ambii părinți. În această primă ședință vor participa la conversație atât adolescentul, cât și părinții pentru a-și exprima așteptările. În alegerea obiectivelor se va pune pe situațiile cu care se confruntă adolescentul.
În cursul ședințelor de consiliere, în funcție de obiectivele alese și acolo unde este cazul, se poate face evaluarea aptitudinilor, intereselor, trăsăturilor de personalitate, verificarea concordanţei personalitate – carieră/profesie, dezvoltarea emoțională, a atenției, a memoriei , IQ, modelele de gândire, atitudinile față de sine și față de ceilalți, capacitatea observațională și răspunsurile emoționale ale subiectului la un material slab structurat, teste proiective, s.a.
Pentru ședințele de consiliere este obligatoriu acordul ambilor părinți.
În cursul acestei ședințe clientul și psihoterapeutul se vor cunoaște, vor analiza dacă cei doi sunt compatibili, pentru că doar astfel vor putea lucra împreună.